24 maj 2012

Det här med väggar

Det är ju så att i min trägård vill jag känna mig trygg och omfamnad. Min trädgård ska skydda mot insyn, väder och vind. Vad är en trädgård utan ytterväggar? Ingen trädgård alls!  Jag bor i ett gammalt hus i ett gammalt område. Trots det har jag inte sådan tur att jag har en gammal uppvuxen trädgård. När vi flyttade hit, fanns en häck mot vägen.


Där skapar den en grön skyddande vägg, och gör att vi kan njuta under äppelträden. Inte hade vi placerat våra trädgårdsmöbler där om inte häcken fanns! 


När vi kliver ur bilen, och in i trädgården, finns häcken som en skyddande famn. Tryggt kan vi runda huset och fortsätta fram till entrén.


Hur ser det då ut mot grannarna? Här är gränsen mot granne 1. Vår trädgård är längst fram i bild. Tittar man riktigt noga ser man en låg syrenhäck. När vi flyttade hit fanns ingenting alls mellan trädgårdarna. För tre år sedan planterade vi en syrenhäck. Den har inte vuxit så mycket ännu. Tålamod är en trädgårdsälskares bäste vän, men nu hoppas jag verkligen att häcken börjar växa, för inte känns det skyddat med denna öppenhet. Jag har läst att det tar några år, innan syren sätter fart och börjar växa. Jag har haft syrenhäck i mina tidigare trägårdar och valde den just för att den är så snabbväxande. Men då var den redan etablerad. Jag har aldrig satt den från scratch. 


Mot granne 2 hade vi ett staket. När grannen klagade på att det var ruttet, föreslog jag ett alternativ.



Varför inte sätta en syrenhäck?


 Sagt och gjort. Nu är den planterad och nu är det bara att vänta...För hur mycket man än gillar sina grannar, inte vill man ha det så här öppet? Och en hög, tät, bred, grön, doftande syrenhäck tycker jag är ett mycket bättre alternativ än ett lågt, glest staket. 


 Här i vårens bästa solhörna har jag satt upp en spalje och planterat klematis. Den hindrar förbipasserande från insyn och på sommaren är den helt översållad av ljuvliga långblommande Hagley hybrid.




Medan jag väntar på att min trädgård ska omfamnas av väggar, kan jag njuta av att den har ett tak! 


                Det mest ljuvliga, doftande tak man kan tänka sig!





                         Ha det fint!//Laila

3 kommentarer:

  1. Jo, det är viktigt med väggar. Vi har staket som bas, höga staket. Allt för att hålla rådjuren ute. Men vi har även träd och buskar i tomtgränserna. Sen har jag satt en granhäck mot vägen. Tar också lite tid innan den har växt upp.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  2. Hej! Kul att hitta hit till din fina blogg! Visst är det så viktigt med väggar i en trädgård! Vi har bara en liten radhusträdgård men jag har försökt bygga in oss så gott det går med höga spaljeér fyllda med klätterväxter, speciellt mot grannarna på den ena sidan! Staket mellan tomterna fanns från början, men jag har byggt på dem ytterligare! Skönt att få vara ifred när man går ut!
    Ha det gott!
    Margot

    SvaraRadera
  3. Du har verkligen förstått det där med väggar och tak. Synd bara att allt ska ta en sån evinnerlig tid att växa upp. Men fint blir det.
    Hej från Törnrosa

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)