11 mars 2012

Mässrapport


Hur var då mässan? Som fler andra rapporterat var det mycket annat än det jag förknippar med trädgård, exempelvis godis. Jag känner mig ändå nöjd med mina inköp:




En vaxduk med tygkänsla (kameran gör inte färgerna rättvisa), till det runda bordet under äppelträden,



En ny behållare till min fina kungsängslilja jag köpt på mässan för några år sedan,

Samt en spontaninköpt trollpilsbunt "Salix Matsudana Tortuosa" där jag föll för grupptrycket.  Var och varannan besökare gick och bar på en sådan och då kan man ju inte vara sämre ;-). 




Det är levande pil och den kan både förvaras i kruka och på friland. Tanken var att jag skulle ha den i en kruka, den är läcker med de skruvade grenarna tycker jag. Till bunten medföljde en beskrivning och där står även att man kan plantera den på friland med 5 cm mellanrum. Då fick jag en idé. Kanske skulle det bli ett läckert insynsskydd, där jag har tänkt göra en berså? Jag har dock en fundering: När jag googlar på växten står det att den blir upp till 6 m! Och bilderna jag får upp visar jätteträd! Är det någon som vet? Om det blir stora träd är det ju konstigt att pinnarna ska placeras på 5 cm avstånd från varandra. 


Ha det fint i vårsolen







2 kommentarer:

  1. Jag har erfarenhet!!! Köpte ett påskris för ett 10-tal år sedan och så gick det som det gick. Idag har vi kvar EN kvist = ett jätteträd på 6-7 m och stooor omkrets. Det där med 5 cm mellan pinnarna stämmer inte och ska du ha en berså finns det bättre växtalternativ.

    Är du nyfiken så kan du hitta min skruvpil i inlägget Före/efter Grusgården som ligger i höger sida i min blogg, klicka på bilden. Skruvpilen är växten mitt i hörnan där de två planken möts.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilken snygg vaxduk! Den delen missade jag helt. Jag travade nog mest runt alla rum med gamla prylar och fröerna :-)
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvaraRadera

Men så roligt att du vill skriva några rader :-)